Cmentarz
REGULAMIN CMENTARZA PARAFIALNEGO W PLEŚNEJ
Obowiązuje od 1 stycznia 2025 roku.
§ 1
DEFINICJE
Na potrzeby niniejszego Regulaminu przyjmuje się następujące znaczenie użytych w nim wybranych wyrażeń:
- Zarządca Cmentarza – Proboszcz Parafii.
- Administrator Cmentarza - firma lub osoba fizyczna, która na podstawie umowy z Zarządcą cmentarza prowadzi sprawy cmentarza w jego imieniu.
- Komitet Cmentarny – grupa osób, która zajmuję się sprawami cmentarza parafialnego pod przewodnictwem Proboszcza Parafii.
- Dysponent – osoba, która jest uprawniona do podejmowania decyzji w sprawie miejsca grzebalnego i grobu w imieniu swoim i/lub osób posiadających prawo do miejsca grzebalnego i grobu.
- Miejsce grzebalne – miejsce na terenie cmentarza gdzie jest lub będzie umieszczony grób.
- Pokładne – opłata wnoszona Zarządcy cmentarza za przyznanie prawa do użytkowania danego miejsca pochówku.
§ 2
PROWADZENIA SPRAW CMENTARZA
- Cmentarz parafialny jest cmentarzem wyznaniowym i stanowi własność Parafii pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Pleśnej, 33-171 Pleśna 71.
- Zarządca cmentarza czuwa nad przestrzeganiem obowiązującego Regulaminu Cmentarza. Może wykonywać on swoje zadania poprzez Administratora cmentarza i przy wsparciu Komitetu Cmentarnego.
- Wszelkie formalności związane z funkcjonowaniem cmentarza dopełnia się w Kancelarii Parafialnej znajdującej się przy kościele p.w. Wniebowzięcia NMP w Pleśnej w godzinach urzędowania, zaś dotyczące pogrzebu w dowolnym czasie.
- Funkcję grabarza oraz obsługę techniczną cmentarza pełni na podstawie podpisanej umowy firma, która została wybrana przez Zarządcę Cmentarza (załącznik nr 1).
- Zgoda Zarządcy cmentarza wymagana jest do:
- przeprowadzenia pogrzebu,
- ekshumacji i przeniesienie zwłok,
- przeprowadzenia prac kamieniarskich i budowlanych (np. budowa nowego lub remont istniejącego grobu, utwardzenie gruntu wokół grobu itp.),
- odbywania we własnym zakresie zgromadzeń i uroczystości poza oddającymi cześć i pamięci zmarłym,
- sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów,
- ustawienia ławek na stałe przytwierdzonych do podłoża,
- likwidacji grobu,
- wjazdu pojazdami mechanicznymi,
- prowadzenia kwest i zbiórek pieniędzy,
- dokonywania innych czynności, które mają wpływ na szczególny charakter miejsca.
- Zarządca Cmentarza prowadzi, uaktualnia i przechowuje dokumentację grobów tzw. Księgi Cmentarne w zakresie:
- kartoteki grobów w formie tradycyjnej i/lub elektronicznej,
- dokumentacji związanej z dysponowaniem grobem,
- kart zgonu,
- ksiąg cmentarnych zmarłych w formie tradycyjnej i/lub elektronicznej,
- planu zagospodarowania cmentarza,
- ewidencji potwierdzającą dokonanie opłat,
- karty cmentarnej dla każdego grobu.
§ 3
POSTANOWIENIA PORZĄDKOWE
- Cmentarz jest otwarty całodobowo.
- Prawo do dysponowania grobem nakłada na jego Dysponenta między innymi następujące obowiązki:
- utrzymania grobu w należytym stanie technicznym,
- dbanie o czystość i porządek w otoczeniu grobu,
- wnoszenia stosownych opłat,
- respektowania prawa najbliższych do oddawania czci osobom zmarłym i prawa do zachowania pamięci.
- Śmieci (zwiędłe kwiaty, wieńce, wypalone znicze itp. oraz inne odpady) powstałe w wyniku pielęgnacji grobów należy zabrać z cmentarza lub składać w wyznaczonych do tego miejscach (np. kontenerach).
- Woda z ujęć na terenie cmentarza nie nadaje się do spożycia i może być używana jedynie do celów gospodarczych. Każdy korzystający winien zostawić miejsce poboru wody w stanie uporządkowanym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na prawidłowe zakręcenie kranu. W okresie zimowym woda nie jest dostępna.
- Na terenie cmentarza zakazuje się:
- rozsypywania prochów zmarłych,
- wjazdu pojazdami w tym pojazdami jednośladowymi (dopuszcza się poruszanie pieszo z rowerem),
- wprowadzania zwierząt (za wyjątkiem psów asystujących osobom z niepełnosprawnościami),
- zakłócania ciszy, prowadzenia głośnych rozmów telefonicznych,
- palenia tytoniu, spożywania alkoholu i zażywania środków odurzających, a także przebywania na jego terenie w stanie nietrzeźwości lub odurzenia,
- niszczenia zieleni, grobów, nagrobków i urządzeń cmentarnych,
- palenia śmieci lub wyrzucania ich poza miejscami do tego przeznaczonymi,
- ustawiania trwałych elementów, płotów oraz innych konstrukcji utrudniających poruszanie się po jego terenie,
- zabudowy grobu wykraczającej poza powierzchnię miejsca grzebalnego,
- prowadzenia działalności zarobkowej, w tym handlowej,
- prowadzenia jakichkolwiek działań o charakterze reklamowym i marketingowym,
- uprawiania żebractwa,
- dokonywania innych czynności, które sprzeciwiają się świętości i powadze miejsca.
- Zarządca cmentarza nie odpowiada za szkody wynikające z kradzieży, aktów dewastacji, zdarzeń losowych, zjawisk i katastrof naturalnych, itp. Od ich następstw Dysponent może wykupić odrębne ubezpieczenie według własnego uznania u dowolnego ubezpieczyciela.
- Zarządca cmentarza nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez firmy świadczące usługi na terenie cmentarza.
- Za szkody wynikłe ze złego stanu technicznego grobu odpowiada Dysponent grobu.
- Jeżeli grób znajduje się w stanie technicznym zagrażającym bezpieczeństwu obwiązek jego naprawy lub likwidacji spoczywa na Dysponencie grobu.
§ 4
POGRZEB
- Przyjęcie zwłok do pochowania na cmentarzu następuje po przedstawieniu wymaganych przepisami prawa dokumentów w szczególności oryginału karty zgonu.
- Prawo pochowania zwłok ludzkich ma najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, a mianowicie:
- pozostały małżonek,
- krewni zstępni,
- krewni wstępni,
- krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa,
- powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.
- Zarządca cmentarza wraz z Dysponentem grobu przed pogrzebem ustalają miejsce pochówku i jego termin.
- Ceremonia pogrzebowa odbywa się według zasad przyjętych zwyczajowo w parafii oraz indywidualnych uzgodnień z Zarządcą cmentarza.
- Osobnych ustaleń wymaga udział w ceremonii pogrzebowej firmy pogrzebowej oraz innych osób tj. kościelnego, organisty, asysty liturgicznej i innych.
- Firmy pogrzebowe prowadzące działalność gospodarczą na podstawie właściwych przepisów mają prawo do świadczenia usług pogrzebowych na jednakowych warunkach.
§ 5
PROWADZENIE PRAC NA CMENTARZU
- Na prowadzenie prac kamieniarskich i budowlanych wymagane jest uzyskanie od Zarządcy cmentarza pisemnego zezwolenia z wyszczególnieniem którego miejsca grzebalnego lub grobu one dotyczą oraz wniesienia stosownej opłaty zgodnie z załącznikiem nr 2. Zezwolenie takie jest ważne przez okres trzech miesięcy od daty jego wydania.
- Prace kamieniarskie i budowlane mogą się odbywać wyłącznie od poniedziałku do soboty wyłączając dni świąteczne w godzinach od 7:00 do zmroku z wyłączeniem okresu od 29 października do 2 listopada włącznie.
- Na wjazd pojazdami mechanicznymi na teren cmentarza wymagane jest uzyskanie od Zarządcy cmentarza pisemnego zezwolenia z wyszczególnieniem którego miejsca grzebalnego lub grobu ono dotyczy. Zezwolenie takie jest ważne przez okres trzech miesięcy od daty jego wydania.
- Przed uzyskaniem od Zarządcy cmentarza pisemnego zezwolenia na prowadzenie prac należy przedstawić zwymiarowany szkic obrazujący ich zakres i miejsce.
- Drobne prace remontowe można wykonywać bez zezwolenia.
- Wykonywanie prac nie może kolidować z ceremoniami pogrzebowymi oraz zakłócać powagi miejsca.
- Zabrania się przygotowywania, mieszania i składowania zaprawy betonowej, materiałów budowlanych itd. bezpośrednio na alejkach cmentarnych lub poza nimi bez należytego zabezpieczenia folią lub plandeką.
- Ziemia, gruz oraz inne odpady budowlane muszą zostać niezwłocznie usunięte poza teren cmentarza przez wykonującego pracę i na jego koszt.
- W czasie wykonywania prac na cmentarzu wykonawca powinien posiadać przy sobie zezwolenie wydane przez Zarządcę Cmentarza o których mowa powyżej.
- Zarządca cmentarza i osoby przez niego upoważnione mają prawo kontroli wykonywanych prac, osób, pojazdów, sprzętu, sposobu i miejsca składowania używanych materiałów budowlanych oraz sposobu zagospodarowania odpadów powstałych w trakcie prac na cmentarzu.
- Niestosowanie się do powyższych warunków może skutkować usunięciem wykonujących prace z terenu cmentarza na ich koszt.
§ 6
MIEJSCE GRZEBALNE I PRAWO DO JEGO NABYCIA I UTRZYMANIA
- Cmentarz parafialny służy jako miejsce pochówku parafian.
- Zarządca cmentarza wyznaniowego nie może odmówić pochowania zwłok osób, które posiadają nabyte prawo do pochówku w określonym miejscu tego cmentarza. Prawo to służy także jej bliskim to jest: małżonkowi, wstępnym, zstępnym, rodzeństwu i przysposobionym.
- Prawo do nabycia miejsca grzebalnego mają parafianie.
- Każdy grób powinien być oznakowany, tj. posiadać umieszczoną w czytelnym miejscu informację z imieniem i nazwiskiem osoby zmarłej oraz datą jej urodzenia i zgonu. Dotyczy to wszystkich osób pochowanych w grobie.
- Dopuszcza się umieszczanie na grobie stosownych epitafiów i innych informacji o zmarłym lub zmarłych.
- Administrator cmentarza ma prawo umieszczenia na grobie informacji o jego numerze w spisie grobów (karcie grobu) Cmentarza parafialnego.
- Usytuowanie grobu musi być zgodne z planem zagospodarowania cmentarza a wymiary poszczególnych rodzajów grobów i wymagane odległości określono w załączniku nr 3.
- Przejścia między grobami mogą być zagospodarowane w sposób nie utrudniający komunikacji.
§ 7
GROBY
- Rozróżnia się następujące rodzaje grobów: ziemne, murowane, rodzinne, urnowe i kolumbaria.
- grób ziemny – dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje ziemią,
- grób murowany pojedynczy – murowany z przestrzenią do której składa się trumnę ze zwłokami lub urnę,
- grób murowany rodzinny - murowany z przestrzenią do której składa się trumny ze zwłokami lub urny dwóch lub więcej osób,
- urnowe – murowany do którego składa się urnę lub urny zawierające prochy zmarłego lub zmarłych.
- kolumbarium – należy przez to rozumieć murowaną budowlę z niszami przeznaczonymi do składania urn.
- Każde miejsce grzebalne (miejsce grzebalne z grobem) powinno mieć ustalonego Dysponenta. Przyjmuje się, że może nim być najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej a mianowicie: pozostały małżonek(ka), krewni zstępni, krewni wstępni, krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa, powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.
- Uznaje się, że decyzje podejmowane przez Dysponenta są wiążące dla Stron.
- Zarządca cmentarza przyjmuje oświadczenie o Dysponencie grobu. Dysponentów może być większa liczba osób niż jedna. Zmiana Dysponenta wymaga zgłoszenia do Zarządcy Cmentarza w formie pisemnej.
- Osoba nabywająca prawo do miejsca grzebalnego zawiera umowę z Zarządcą Cmentarza poprzez fakt wpłaty pokładnego. Dokonując tej wpłaty osoba nabywająca z Zarządcą Cmentarza ustala rodzaj grobu, miejsce jego położenia oraz jego Dysponenta oraz wnosi opłaty stosowanie do załącznika nr 2.
- Poprzez uiszczenie pokładnego nie nabiera się prawa własności do opłaconego miejsca grzebalnego, a jedynie staje się jego użytkownikiem na określony czas.
- Szczątki zwłok wydobyte przy kopaniu grobu będą chowane z należytym szacunkiem w grobie zastępczym (ossarium) zlokalizowanym na terenie cmentarza.
- Zarządca Cmentarza może dokonać likwidacji grobu w następujących przypadkach:
- Dysponent przez okres 2 lat nie wnosi opłat zgodnie z niniejszym regulaminem,
- nie ma żyjącego Dysponenta grobu,
- grób uległ zniszczeniu lub jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ludzi i otoczenia,
- zatarło się miejsce po grobie.
- Zarządca cmentarza na rok przed planowaną likwidacją grobu powinien oznaczyć w księgach cmentarnych, że dany grób jest przeznaczony do likwidacji i umieścić taką informację na grobie.
- Miejsce po zlikwidowanym grobie przechodzi do dyspozycji Zarządcy cmentarza. W takiej sytuacji dotychczas uprawnionym osobom nie przysługuje roszczenie o przywrócenie prawa do grobu.
§ 8
OPŁATY
- Wprowadza się następujące opłaty za:
- nabycie miejsca grzebalnego (pokładne),
- zmiana charakteru grobu z ziemnego na grób murowany,
- utrzymanie cmentarza,
- wydanie zgody na wykonywanie prac budowlanych i kamieniarskich,
- udostępnienie kaplicy cmentarnej,
- wytyczenie miejsca grzebalnego,
- inne czynności administracyjne, kancelaryjne i terenowe np. wydanie zgody na ekshumację, wydawanie zaświadczeń, wyszukiwanie w księgach i aktach cmentarnych informacji o zmarłych, wyznaczenie miejsca pochówku na terenie cmentarza itp.
- W szczególnych przypadkach np. niedostatku materialnego rodziny zmarłego wysokość opłat może zostać ustalona indywidualnie.
- Opłaty na utrzymanie cmentarza przeznaczane są na pokrycie kosztów za wodę, energię elektryczną, ubezpieczenia cmentarza, podatki, śmieci, bieżące naprawy itd.
- Opłaty mogą być wnoszone w kancelarii parafialnej lub przelewem na konto.
W tytule przelewu należy zaznaczyć numer grobu i dane dysponenta. - Do wniesienia opłaty na utrzymanie cmentarza zobowiązany jest Dysponent.
- Zarządca cmentarza nie ma obowiązku szukania odpowiednich osób do uregulowania stosownej opłaty.
- Zakazuje się wykupywania miejsc grzebalnych w celu ich późniejszego odsprzedania.
- Opłaty wymienione w punkcie 1 c) niniejszego paragrafu (załącznik nr 1 poz.1) winny być wnoszone za pełne okresy roczne, maksymalnie na 10 lat.
- Wpłaty dokonane na pokrycie kosztów zakupu działki nr 817/1 umożliwiającej powiększenie cmentarza zostaną zaliczone na pokrycie całości lub części opłaty związanej z pokryciem kosztów związanych z opłatami wymienionymi w punkcie 1 a) i 1 b) (załącznik nr 2 poz.1, Opłaty za miejsce grzebalne) powyżej w okresie do końca 2034 roku.
- Wpłaty dokonane na pokrycie kosztów zakupu działki nr 817/1 umożliwiającej powiększenie cmentarza zostaną zaliczone na pokrycie całości lub części opłaty związanej z pokryciem kosztów związanych z opłatami wymienionymi w punkcie 1 c) powyżej (załącznik nr 2 poz.2, Inne opłaty pkt.1) maksymalnie do końca 2034 roku.
§ 9
DANE OSOBOWE
- Dane osobowe są przetwarzane i przechowywane w zbiorze danych Administratora oraz podlegają ochronie w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm).
- Administratorem danych jest Zarządca cmentarza.
- Gromadzone dane w systemie informatycznym, a także w formie tradycyjnej są odpowiednio zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich nieuprawnione przetwarzanie.
- Dysponent grobu przekazując swoje dane Zarządcy cmentarza wyraża jednocześnie zgodę na ich gromadzenie i przetwarzanie w niezbędnym zakresie, a osobie której dane znajdują się w zbiorze danych Administratora, na każde żądanie przysługuje prawo do wglądu i uaktualnienia swoich danych.
- Informacje dotyczące dysponentów grobów i osób pochowanych w danym grobie przekazywane są dysponentowi grobu i/lub najbliższej rodzinie lub osobie/instytucji do tego uprawnionej.
§ 10
PRZEPISY KOŃCOWE
- W przypadku wątpliwości w interpretacji niniejszego regulaminu, sprawy sporne rozstrzyga Zarządca cmentarza.
- Ewentualne skargi i wnioski należy kierować do Zarządca cmentarza.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają powszechnie obowiązujące przepisy prawne, a w szczególności:
- Instrukcja o cmentarzu parafialnym w Diecezji Tarnowskiej.
- Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych. (Dz.U. 2023 poz. 887).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków. (Dz.U. 2008 nr 48 poz. 284)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 sierpnia 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów (Dz. U. z 2001 r. nr 90 poz. 1013 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (Dz. U. Nr 153, poz. 1783 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 marca 2011r. w sprawie sposobu przechowywania zwłok i szczątków (Dz. U. Nr 75, poz. 405).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 lutego 2015 r. w sprawie wzoru karty zgonu (Dz.U. z 2015 r. poz. 231).
- Traci moc Regulamin cmentarza Parafii Rzymsko - Katolickiej p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Pleśnej z dnia 21.10.2011 roku.
- Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku.