Cmentarz

 

 

REGULAMIN CMENTARZA PARAFIALNEGO W PLEŚNEJ

 

 

 

 

Obowiązuje od 1 stycznia 2025 roku.

 

§ 1

DEFINICJE

Na potrzeby niniejszego Regulaminu przyjmuje się następujące znaczenie użytych w nim wybranych wyrażeń:

  1. Zarządca Cmentarza – Proboszcz Parafii.
  2. Administrator Cmentarza -  firma lub osoba fizyczna, która na podstawie umowy z Zarządcą cmentarza prowadzi sprawy cmentarza w jego imieniu.
  3. Komitet Cmentarny – grupa osób, która zajmuję się sprawami cmentarza parafialnego pod przewodnictwem Proboszcza Parafii.
  4. Dysponent – osoba, która jest uprawniona do podejmowania decyzji w sprawie miejsca grzebalnego i grobu w imieniu swoim i/lub osób posiadających prawo do miejsca grzebalnego i grobu.
  5. Miejsce grzebalne – miejsce na terenie cmentarza gdzie jest lub będzie umieszczony grób.
  6. Pokładne – opłata wnoszona Zarządcy cmentarza za przyznanie prawa do użytkowania danego miejsca pochówku.

 

§ 2

PROWADZENIA SPRAW CMENTARZA

 

  1. Cmentarz parafialny jest cmentarzem wyznaniowym i stanowi własność Parafii pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Pleśnej, 33-171 Pleśna 71.
  2. Zarządca cmentarza czuwa nad przestrzeganiem obowiązującego Regulaminu Cmentarza. Może wykonywać on swoje zadania poprzez Administratora cmentarza i przy wsparciu Komitetu Cmentarnego.
  3. Wszelkie formalności związane z funkcjonowaniem cmentarza dopełnia się w Kancelarii Parafialnej znajdującej się przy kościele p.w. Wniebowzięcia NMP w Pleśnej w godzinach urzędowania, zaś dotyczące pogrzebu w dowolnym czasie.
  4. Funkcję grabarza oraz obsługę techniczną cmentarza pełni na podstawie podpisanej umowy firma, która została wybrana przez Zarządcę Cmentarza (załącznik nr 1).
  5. Zgoda Zarządcy cmentarza wymagana jest do:
  1. przeprowadzenia pogrzebu,
  2. ekshumacji i przeniesienie zwłok,
  3. przeprowadzenia prac kamieniarskich i budowlanych (np. budowa nowego lub remont istniejącego grobu, utwardzenie gruntu wokół grobu itp.),
  4. odbywania we własnym zakresie zgromadzeń i uroczystości poza oddającymi cześć i pamięci zmarłym,
  5. sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów,
  6. ustawienia ławek na stałe przytwierdzonych do podłoża,
  7. likwidacji grobu,
  8. wjazdu pojazdami mechanicznymi,
  9. prowadzenia kwest i zbiórek pieniędzy,
  10. dokonywania innych czynności, które mają wpływ na szczególny charakter miejsca.
  1. Zarządca Cmentarza prowadzi, uaktualnia i przechowuje dokumentację grobów tzw. Księgi Cmentarne w zakresie:
  1. kartoteki grobów w formie tradycyjnej i/lub elektronicznej,
  2. dokumentacji związanej z dysponowaniem grobem,
  3. kart zgonu,
  4. ksiąg cmentarnych zmarłych w formie tradycyjnej i/lub elektronicznej,
  5. planu zagospodarowania cmentarza,
  6. ewidencji potwierdzającą dokonanie opłat,
  7. karty cmentarnej dla każdego grobu.

 

§ 3

POSTANOWIENIA PORZĄDKOWE

 

  1. Cmentarz jest otwarty całodobowo.
  2. Prawo do dysponowania grobem nakłada na jego Dysponenta między innymi następujące obowiązki:
  1. utrzymania grobu w należytym stanie technicznym,
  2. dbanie o czystość i porządek w otoczeniu grobu,
  3. wnoszenia stosownych opłat,
  4. respektowania prawa najbliższych do oddawania czci osobom zmarłym i prawa do zachowania pamięci.
  1. Śmieci (zwiędłe kwiaty, wieńce, wypalone znicze itp. oraz inne odpady) powstałe w wyniku pielęgnacji grobów należy zabrać z cmentarza lub składać w wyznaczonych do tego miejscach (np. kontenerach).
  2. Woda z ujęć na terenie cmentarza nie nadaje się do spożycia i może być używana jedynie do celów gospodarczych. Każdy korzystający winien zostawić miejsce poboru wody w stanie uporządkowanym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na prawidłowe zakręcenie kranu. W okresie zimowym woda nie jest dostępna.
  3. Na terenie cmentarza zakazuje się:
    1. rozsypywania prochów zmarłych,
    2. wjazdu pojazdami w tym pojazdami jednośladowymi (dopuszcza się poruszanie pieszo z rowerem),
    3. wprowadzania zwierząt (za wyjątkiem psów asystujących osobom z niepełnosprawnościami),
    4. zakłócania ciszy, prowadzenia głośnych rozmów telefonicznych,
    5. palenia tytoniu, spożywania alkoholu i zażywania środków odurzających, a także przebywania na jego terenie w stanie nietrzeźwości lub odurzenia,
    6. niszczenia zieleni, grobów, nagrobków i urządzeń cmentarnych,
    7. palenia śmieci lub wyrzucania ich poza miejscami do tego przeznaczonymi,
    8. ustawiania trwałych elementów, płotów oraz innych konstrukcji utrudniających poruszanie się po jego terenie,
    9. zabudowy grobu wykraczającej poza powierzchnię miejsca grzebalnego,
    10. prowadzenia działalności zarobkowej, w tym handlowej,
    11. prowadzenia jakichkolwiek działań o charakterze reklamowym i marketingowym,
    12. uprawiania żebractwa,
    13. dokonywania innych czynności, które sprzeciwiają się świętości i powadze miejsca.
  4. Zarządca cmentarza nie odpowiada za szkody wynikające z kradzieży, aktów dewastacji, zdarzeń losowych, zjawisk i katastrof naturalnych, itp. Od ich następstw Dysponent może wykupić odrębne ubezpieczenie według własnego uznania u dowolnego ubezpieczyciela.
  5. Zarządca cmentarza nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez firmy świadczące usługi na terenie cmentarza.
  6. Za szkody wynikłe ze złego stanu technicznego grobu odpowiada Dysponent grobu.
  7. Jeżeli grób znajduje się w stanie technicznym zagrażającym bezpieczeństwu obwiązek jego naprawy lub likwidacji spoczywa na Dysponencie grobu.

 

§ 4

POGRZEB

 

  1. Przyjęcie zwłok do pochowania na cmentarzu następuje po przedstawieniu wymaganych przepisami prawa dokumentów w szczególności oryginału karty zgonu.
  2. Prawo pochowania zwłok ludzkich ma najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, a mianowicie:
    1. pozostały małżonek,
    2. krewni zstępni,
    3. krewni wstępni,
    4. krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa,
    5. powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.
  3. Zarządca cmentarza wraz z Dysponentem grobu przed pogrzebem ustalają miejsce pochówku i jego termin.
  4. Ceremonia pogrzebowa odbywa się według zasad przyjętych zwyczajowo w parafii oraz indywidualnych uzgodnień z Zarządcą cmentarza.
  5. Osobnych ustaleń wymaga udział w ceremonii pogrzebowej firmy pogrzebowej oraz innych osób tj. kościelnego, organisty, asysty liturgicznej i innych.
  6. Firmy pogrzebowe prowadzące działalność gospodarczą na podstawie właściwych przepisów mają prawo do świadczenia usług pogrzebowych na jednakowych warunkach.

§ 5

PROWADZENIE PRAC NA CMENTARZU

 

  1. Na prowadzenie prac kamieniarskich i budowlanych wymagane jest uzyskanie od Zarządcy cmentarza pisemnego zezwolenia z wyszczególnieniem którego miejsca grzebalnego lub grobu one dotyczą oraz wniesienia stosownej opłaty zgodnie z załącznikiem nr 2. Zezwolenie takie jest ważne przez okres trzech miesięcy od daty jego wydania.
  2. Prace kamieniarskie i budowlane mogą się odbywać wyłącznie od poniedziałku do soboty wyłączając dni świąteczne w godzinach od 7:00 do zmroku z wyłączeniem okresu od 29 października do 2 listopada włącznie.
  3. Na wjazd pojazdami mechanicznymi na teren cmentarza wymagane jest uzyskanie od Zarządcy cmentarza pisemnego zezwolenia z wyszczególnieniem którego miejsca grzebalnego lub grobu ono dotyczy. Zezwolenie takie jest ważne przez okres trzech miesięcy od daty jego wydania.
  4. Przed uzyskaniem od Zarządcy cmentarza pisemnego zezwolenia na prowadzenie prac należy przedstawić zwymiarowany szkic obrazujący ich zakres i miejsce.
  5. Drobne prace remontowe można wykonywać bez zezwolenia.
  6. Wykonywanie prac nie może kolidować z ceremoniami pogrzebowymi oraz zakłócać powagi miejsca.
  7. Zabrania się przygotowywania, mieszania i składowania zaprawy betonowej, materiałów budowlanych itd. bezpośrednio na alejkach cmentarnych lub poza nimi bez należytego zabezpieczenia folią lub plandeką.
  8. Ziemia, gruz oraz inne odpady budowlane muszą zostać niezwłocznie usunięte poza teren cmentarza przez wykonującego pracę i na jego koszt.
  9. W czasie wykonywania prac na cmentarzu wykonawca powinien posiadać przy sobie zezwolenie wydane przez Zarządcę Cmentarza o których mowa powyżej.
  10.  Zarządca cmentarza i osoby przez niego upoważnione mają prawo kontroli wykonywanych prac, osób, pojazdów, sprzętu, sposobu i miejsca składowania używanych materiałów budowlanych oraz sposobu zagospodarowania odpadów powstałych w trakcie prac na cmentarzu.
  11. Niestosowanie się do powyższych warunków może skutkować usunięciem wykonujących prace z terenu cmentarza na ich koszt.

 

 

§ 6

MIEJSCE GRZEBALNE I PRAWO DO JEGO NABYCIA I UTRZYMANIA

 

  1. Cmentarz parafialny służy jako miejsce pochówku parafian.
  2. Zarządca cmentarza wyznaniowego nie może odmówić pochowania zwłok osób, które posiadają nabyte prawo do pochówku w określonym miejscu tego cmentarza. Prawo to służy także jej bliskim to jest: małżonkowi, wstępnym, zstępnym, rodzeństwu i przysposobionym.
  3. Prawo do nabycia miejsca grzebalnego mają parafianie.
  4. Każdy grób powinien być oznakowany, tj. posiadać umieszczoną w czytelnym miejscu informację z imieniem i nazwiskiem osoby zmarłej oraz datą jej urodzenia i zgonu. Dotyczy to wszystkich osób pochowanych w grobie.
  5. Dopuszcza się umieszczanie na grobie stosownych epitafiów i innych informacji o zmarłym lub zmarłych.
  6. Administrator cmentarza ma prawo umieszczenia na grobie informacji o jego numerze w spisie grobów (karcie grobu) Cmentarza parafialnego.
  7. Usytuowanie grobu musi być zgodne z planem zagospodarowania cmentarza  a wymiary poszczególnych rodzajów grobów i wymagane odległości określono w  załączniku nr 3.
  8. Przejścia między grobami mogą być zagospodarowane w sposób nie utrudniający komunikacji.

§ 7

GROBY

  1. Rozróżnia się następujące rodzaje grobów: ziemne, murowane, rodzinne, urnowe i kolumbaria.
    1. grób ziemny – dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje ziemią,
    2. grób murowany pojedynczy – murowany z przestrzenią do której składa się trumnę ze zwłokami lub urnę,
    3. grób murowany rodzinny - murowany z przestrzenią do której składa się trumny ze zwłokami lub urny dwóch lub więcej osób,
    4. urnowe – murowany do którego składa się urnę lub urny zawierające prochy zmarłego lub zmarłych.
    5. kolumbarium – należy przez to rozumieć murowaną budowlę z niszami przeznaczonymi do składania urn.
  2. Każde miejsce grzebalne (miejsce grzebalne z grobem) powinno mieć ustalonego Dysponenta. Przyjmuje się, że może nim być najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej a mianowicie: pozostały małżonek(ka), krewni zstępni, krewni wstępni, krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa, powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.
  3. Uznaje się, że decyzje podejmowane przez Dysponenta są wiążące dla Stron.
  4. Zarządca cmentarza przyjmuje oświadczenie o Dysponencie grobu. Dysponentów może być większa liczba osób niż jedna. Zmiana Dysponenta wymaga zgłoszenia do Zarządcy Cmentarza w formie pisemnej.
  5. Osoba nabywająca prawo do miejsca grzebalnego zawiera umowę z Zarządcą Cmentarza poprzez fakt wpłaty pokładnego. Dokonując tej wpłaty osoba nabywająca z Zarządcą Cmentarza ustala rodzaj grobu, miejsce jego położenia oraz jego Dysponenta oraz wnosi opłaty stosowanie do załącznika nr 2.
  6. Poprzez uiszczenie pokładnego nie nabiera się prawa własności do opłaconego miejsca grzebalnego, a jedynie staje się jego użytkownikiem na określony czas.
  7. Szczątki zwłok wydobyte przy kopaniu grobu będą chowane z należytym szacunkiem w grobie zastępczym (ossarium) zlokalizowanym na terenie cmentarza.
  8. Zarządca Cmentarza może dokonać likwidacji grobu w następujących przypadkach:
  1. Dysponent przez okres 2 lat nie wnosi opłat zgodnie z niniejszym regulaminem,
  2. nie ma żyjącego Dysponenta grobu,
  3. grób uległ zniszczeniu lub jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ludzi i otoczenia,
  4. zatarło się miejsce po grobie.
  1. Zarządca cmentarza na rok przed planowaną likwidacją grobu powinien oznaczyć w księgach cmentarnych, że dany grób jest przeznaczony do likwidacji i umieścić taką informację na grobie.
  2.  Miejsce po zlikwidowanym grobie przechodzi do dyspozycji Zarządcy cmentarza. W takiej sytuacji dotychczas uprawnionym osobom nie przysługuje roszczenie o przywrócenie prawa do grobu.

§ 8

OPŁATY

 

  1. Wprowadza się następujące opłaty za:
  1. nabycie miejsca grzebalnego (pokładne),
  2. zmiana charakteru grobu z ziemnego na grób murowany,
  3. utrzymanie cmentarza,
  4. wydanie zgody na wykonywanie prac budowlanych i kamieniarskich,
  5. udostępnienie kaplicy cmentarnej,
  6. wytyczenie miejsca grzebalnego,
  7. inne czynności administracyjne, kancelaryjne i terenowe np. wydanie zgody na ekshumację, wydawanie zaświadczeń, wyszukiwanie w księgach i aktach cmentarnych informacji o zmarłych, wyznaczenie miejsca pochówku na terenie cmentarza itp.
  1. W szczególnych przypadkach np. niedostatku materialnego rodziny zmarłego wysokość opłat może zostać ustalona indywidualnie.
  2. Opłaty na utrzymanie cmentarza przeznaczane są na pokrycie kosztów za wodę, energię elektryczną, ubezpieczenia cmentarza, podatki, śmieci, bieżące naprawy itd.
  3. Opłaty mogą być wnoszone w kancelarii parafialnej lub przelewem na konto.
    W tytule przelewu należy zaznaczyć numer grobu i dane dysponenta.
  4. Do wniesienia opłaty na utrzymanie cmentarza zobowiązany jest Dysponent.
  5. Zarządca cmentarza nie ma obowiązku szukania odpowiednich osób do uregulowania stosownej opłaty.
  6. Zakazuje się wykupywania miejsc grzebalnych w celu ich późniejszego odsprzedania.
  7. Opłaty wymienione w punkcie 1 c) niniejszego paragrafu (załącznik nr 1 poz.1) winny być wnoszone za pełne okresy roczne, maksymalnie na 10 lat.
  8. Wpłaty dokonane na pokrycie kosztów zakupu działki nr 817/1 umożliwiającej powiększenie cmentarza zostaną zaliczone na pokrycie całości lub części opłaty związanej z pokryciem kosztów związanych z opłatami wymienionymi w punkcie 1 a) i 1 b) (załącznik nr 2 poz.1, Opłaty za miejsce grzebalne) powyżej w okresie do końca 2034 roku.
  9.  Wpłaty dokonane na pokrycie kosztów zakupu działki nr 817/1 umożliwiającej powiększenie cmentarza zostaną zaliczone na pokrycie całości lub części opłaty związanej z pokryciem kosztów związanych z opłatami wymienionymi w punkcie 1 c) powyżej (załącznik nr 2 poz.2, Inne opłaty pkt.1) maksymalnie do końca 2034 roku.

§ 9

DANE OSOBOWE

 

  1. Dane osobowe są przetwarzane i przechowywane w zbiorze danych Administratora oraz podlegają ochronie w myśl  przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm).
  2. Administratorem danych jest Zarządca cmentarza.
  3. Gromadzone dane w systemie informatycznym, a także w formie tradycyjnej są odpowiednio zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich nieuprawnione przetwarzanie.
  4. Dysponent grobu przekazując swoje dane Zarządcy cmentarza wyraża jednocześnie zgodę na ich gromadzenie i przetwarzanie w niezbędnym zakresie, a osobie której dane znajdują się w zbiorze danych Administratora, na każde żądanie przysługuje prawo do wglądu i uaktualnienia swoich danych.
  5. Informacje dotyczące dysponentów grobów i osób pochowanych w danym grobie przekazywane są dysponentowi grobu i/lub najbliższej rodzinie lub osobie/instytucji do tego uprawnionej.

 

§ 10

PRZEPISY KOŃCOWE

 

  1. W przypadku wątpliwości w interpretacji niniejszego regulaminu, sprawy sporne rozstrzyga Zarządca cmentarza.
  2. Ewentualne skargi i wnioski należy kierować do Zarządca cmentarza.
  3. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają powszechnie obowiązujące przepisy prawne, a w szczególności:
  1. Instrukcja o cmentarzu parafialnym w Diecezji Tarnowskiej.
  2. Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych. (Dz.U. 2023 poz. 887).
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków. (Dz.U. 2008 nr 48 poz. 284)
  4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 sierpnia 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów (Dz. U. z 2001 r. nr 90 poz. 1013 ze zm.).
  5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (Dz. U. Nr 153, poz. 1783 ze zm.).
  6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 marca 2011r. w sprawie sposobu przechowywania zwłok i szczątków (Dz. U. Nr 75, poz. 405).
  7. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 lutego 2015 r. w sprawie wzoru karty zgonu (Dz.U. z 2015 r. poz. 231).
  1. Traci moc Regulamin cmentarza Parafii Rzymsko - Katolickiej p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Pleśnej z dnia 21.10.2011 roku.
  2. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku.